top of page

HOE ZIT HET MET JOUW GOEDE VOORNEMENS VAN 2016?

2 keer het gourmetstel van zolder halen, toch nog dat toetje met extra chocolade nemen, vervolgens is daar die heerlijke oliebol met zijn verleidelijke geur en om 00:00 moet natuurlijk die champagne gepopt worden. Daarna wordt de vraag gesteld of je nog goede voornemens hebt en ironisch gezien antwoorden veel mensen: "gezonder eten, meer bewegen", dus jij staat ook al klaar met dit antwoord. Maar jij gaat je er dit jaar zonder twijfel aan houden.

Als afsluiters van het mooie 2016 hebben we lekker kerst en oud en nieuw gevierd. 2016 was een jaar waarin veel is gebeurd en is zo voorbij gevlogen...inclusief je goede voornemens voor 2016...

DUS...time to change it! Hoe leuk zou het zijn als jij volgend jaar tegen je vrienden en familie kunt zeggen dat jij je nog steeds aan die goede voornemens houdt? Maar oke, hoe dan!?

1.Verander je gewoonte(n). Velen hebben als goede voornemen om gezonder te eten of meer te bewegen. Maar waar begin je? Je begint enthousiast, maar na een paar dagen is het moeilijk om vol te houden. Dit komt omdat je altijd de gewoonte hebt gehad. Zo ben je altijd met de auto naar je je werk gegaan en haal je altijd op de terugweg misschien wel die milkshake. Bovendien moet je lichaam wennen aan de veranderingen en probeert je weer terug te krijgen naar je oude patroon. Om je gewoonte(n) te veranderen moet je dus kleine stappen en uitvinden wat er allemaal bij komt kijken. "Gezonder eten" is geen kleine stap. Wat houdt gezonder eten in? Alleen maar groenten en fruit? Er komt veel meer bij kijken. Voor informatie over gezond eten kun je het best terecht op www.voedingscentrum.nl. Begin klein en bouw een gezond eetpatroon op.

Hoe zit het met bewegen? Begin ook klein. Op verschillende sites kun je hardloop- en/of workoutschema's vinden die zorgen voor opbouw. Het klinkt heel cliché, maar je kan ook vaker de trap nemen in plaats van de lift of een keer met de fiets naar je werk.

2.Verander je zelfbeeld. Iedereen heeft een bepaald beeld over wie ze zijn en hoe ze zich moeten gedragen. Op basis daarvan neem je beslissingen die passen bij jouw zelfbeeld. Als je een beslissing neemt, bijvoorbeeld een goed voornemen, dat buiten je zelfbeeld past is het moeilijker om je daaraan te houden. We vinden het namelijk niet fijn als de beslissingen die we nemen afwijken van ons zelfbeeld. Wat kan je nu het beste doen? Je hoeft zeker niet als persoon te veranderen, maar kijk op een andere manier naar jezelf. Heb je als goede voornemen dat je optimistischer wil zijn? Creëer een optimistischer zelfbeeld. Als je dat hebt, kun je je er ook beter aan houden.

3.Zie de positieve dingen van de goede voornemens in. Hiermee bedoel ik niet dat je in hoeft te zien dat je slanker zal zijn door meer te bewegen. Dat weten we. Ik bedoel ermee dat er veel meer bij komt kijken: zo zal je door meer te bewegen misschien wel meer sociale contacten krijgen, zal het je geest goed doen en kan je eindelijk die leuke hardloopschoenen kopen.

4. Die leuke hardloopschoenen, dat leuke workoutsetje of die lekkere receptjes kunnen je helpen met het bereiken van je doelen.

Ik heb een bijzonder jaar gehad waarin veel is gebeurd. Ik heb een baantje gekregen, heb mijn diploma behaald en ben begonnen met mijn Instagram account (waarvoor ik jullie nog steeds dankbaar ben dat jullie mij volgen). Bovendien ben ik blij dat ik al mijn mooie momenten kon delen met mijn lieve familie en vrienden.

Maar dit jaar heb ik natuurlijk net als ieder ander ook goede voornemens. Ik heb besloten om me bij nog een sportschool aan te melden, omdat één sportschool nog niet genoeg voor me is ;-)) Bewegen? Check.

Gezonder eten deed ik al, maar ik wil er meer over leren en meer met jullie erover delen.

Ik wil meer uit mijn "comfort zone" komen, door er minder over na te denken wat anderen van me vinden. Deels heb ik dat al bereikt: met deze blog en mijn Instagram.

Over een half jaar zal ik weer een blog schrijven over in hoeverre ik mijn goede voornemens heb gehaald.

Ik hoop dat jullie wat aan mijn tips hebben gehad en wil ook zeker weten wat jullie goede voornemens zijn. Shareeee!

Ik wens jullie een gelukkig, liefdevol, gezond ;-) 2017!

Liefs, Abbey

Bronnenlijst:

Weinschenk S, The Science of Why New Year's Resolutions Don't Work, Psychology today. 19 dec 2016. https://www.psychologytoday.com/blog/brain-wise/201612/the-science-why-new-years-resolutions-dont-work

bottom of page